Tuesday 31 July 2018

Cara Naikkan HB Ketika Hamil Dengan Berkesan

Antara masalah biasa yang sering terjadi kepada ibu yang sedang hamil adalah masalah bacaan hemoglobin (HB) yang rendah. Apabila bacaan rendah, rawatan susulan yang lebih kerap diperlukan supaya dapat mengelakkan sebarang komplikasi di kemudian hari. Maka ibu-ibu kenalah prihatin dengan pemakanan supaya tidak menjejaskan bacaan HB.





Komponen penting untuk memastikan bacaan HB cantik adalah IRON atau zat besi, Zat besi akan membantu dalam penghasilan HB, protein dalam sel darah yang mengangkut oksigen ke seluruh sel dalam badan. Keadaan badan ketika hamil adalah berbeza dengan ketika tidak hamil, jantung contohnya akan mengepam darah 30-50% lebih cepat daripada biasa. Maksudnya zat besi yang lebih diperlukan untuk hasilkan HB supaya dapat bekalkan oksigen kepada bayi.

Jika kurang kandungan zat besi, sebab tulah terjadinya masalah anemia ketika mengandung. Bacaan HB yang baik adalah 12 ke atas. Jikalau kurang, anak berisiko mengalami anemia dan boleh menyebabkan beberapa komplikasi seperti ketidaksuburan, keguguran, kelahiran pra matang, bayi kurang berat badan ketika lahir dan risiko kepada kematian bayi.

Penting untuk ambil tahu makanan yang anda ambil ketika hamil adalah sangat berkhasiat. Untuk masalah anemia anda digalakkan mengambil makanan yang tinggi kandungan zat besi. Antara makanan yang bantu untuk naikkan HB andalah seperti yang tertera pada gambar di bawah.

Pengambilan supplemen juga membantu untuk naikkan HB iaitu multivitamin vitalea with iron formula dan juga Vitamin C. Tahukah anda penyerapan optimum zat besi berlaku apabila diambil bersama dengan vitamin C. Vitalea pula merupakan tablet multi vitamin yang paling pantas di dunia terlarut dalam air dan juga tubuh manusia. Maka vitalea membantu menaikkan bacaan HB dengan cepat dan efektif.







Jika anda berdepan masalah bacaan HB rendah cepat-cepat dapatkan Set Naikkan HB ini daripada azie dengan menghubungi azie terus melalui call/whatsapp 012-9513802.



              
Berminat untuk daftar Ahli Shaklee? Klik di sini -----> Borang Daftar Ahli Shaklee

2 comments:

  1. Yang ada masalah hb low digalakkan ambil set ni. Takut jadi apa2 pada kandungan. Bahaya hb low ni. Jangan buat endah tak endah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, elakkan sebarang komplikasi kemudian hari :)

      Delete